Efectele benefice ale vitaminei C

Efectele benefice ale vitaminei C
Vitamina C sau acidul ascorbic, nutrient esential si antioxidant puternic, este cel mai redutabil inamic al tuturor bolilor. In sistemul imunitar, vitamina C este inamicul oricaror agenti patogeni, al virusurilor, al parazitilor, microbilor si indeosebi al radicalilor liberi care ne aduc imbatranirea.

Cuprins:

Cum a fost descoperita Vitamina C?
Efectele vitaminei C asupra organismului uman
Beneficiile vitaminei C
Vitamina C ca remediu natural
Alimentele bogate in vitamina C
Importanta vitaminei C pe timpul iernii
Doza zilnica recomandata de vitamina C
Precautii si contraindicatii

Cum a fost descoperita Vitamina C?

Pana ca omul sa faca aceasta descoperire, Mamei Natura i-a luat sute de milioane de ani ca sa creeze aceasta molecula simpla, compusa din carbon, hidrogen si oxigen. Aproape toate vietuitoarele de pe Pamant sunt capabile sa isi produca singure aceasta substanta considerata un adevarat miracol pentru lumea vie. Dar nu si omul, care trebuie sa apeleze la natura si lumea vegetala pentru a face rost de aceasta vitamina fara de care nu se poate trai, fiind printre cele mai importante substante pentru viata.
Notiunea de ‘’Vitamina’’ a fost introdusa in anul 1912 de catre cercetatorul polonez Cazimir Funn, definind-o ca o substanta vitala functionarii organismului care este in incapacitate de a o fabrica singur si pe care o poate obtine doar prin alimentatie.
In 1747, medicul James Lind demonstreaza ca lamaia si citricele, in general, au proprietatea de a preveni si vindeca scorbutul – boala cauzata de deficienta vitaminei C -  frecvent intalnit mai ales printre marinari si navigatori. Toate acestea, fara ca doctorul sa poata descoperi care substanta actioneaza si nici modul in care actioneaza.
In 1753, James Lind publica aceasta descoperire, urmand sa mai treaca 40 de ani pana cand descoperirea sa fie pusa in practica, mai intai de armata (1975), care facea provizii de citrice pentru vasele de razboi. Au trebuit sa mai treaca 70 de ani pana ca aceasta descoperire sa fie aplicata si in marina civila  (1865).
Un secol si jumatate mai tarziu, in 1906, inca nu se cunoastea care substanta hidrosolubila din anumite fructe avea proprietatea de a preveni scorbutul. In anul 1907, doi cercetatori au constatat ca si cobaii au fost afectati de aceasta boala.
Intre 1926 si 1928,  fiziologul si biochimistul maghiar Albert Szent – Györgyi reuseste sa izoleze, in Anglia si apoi in S.U.A., pe cultura de paprica, un agent antioxidant, aceasta substanta extrasa fiind numita ‘’acid hexuronic’’.
In 1932, Albert Szent, in colaborare cu cercetatorul maghiar Joseph L. Svirbely si cercetatorul american Charles Glen Kind, a demonstrat ca acesta substanta poate vindeca scorbutul la cobai. Impreuna cu chimistul W. Haworth, Albert Szent – Györgyi determina formula chimica a acidului hexuronic, ocazie cu care il renumesc drept ‘’Acid ascorbic’’ (in latina: fara scorbut). Aceasta descoperire avea sa ii aduca lui Albert Szent- Györgyi premiul Nobel pentru Medicina, in 1937.

Efectele vitaminei C asupra organismului uman

Vitamina C este o substanta pe care organismul nostru este incapabil sa o produca singur si pe care o poate lua din alimentatie si suplimente. De altfel, vitamina C sustine toate procesele cu adevarat importate in organismul nostru. Este cel mai puternic sprijin pentru imunitate, ajutand celulele specializate in apararea corpului sa lupte cu microbii si sa distruga celulele canceroase. Tot vitamina C face ca celulele sistemului imunitar sa nu se intoarca impotriva propriului organism, provocand boli autoimune sau alergii.
Poate mai putin cunoscut este si faptul ca vitamina C este esentiala si pentru sistemul nervos. In lipsa ei, ne-ar fi imposibil sa deosebim culorile, sa constientizam trecerea timpului, sa simtim entuziasmul si sa traim orice bucurie. Mai mult, ea este un antioxidant exceptional, care participa activ la incetinirea proceselor de imbatranire din corp, mentinandu-ne elasticitatea, tonusul si capacitatea de a ne regenera.
Acidul ascorbic participa si la formarea colagenului, acea proteina care intareste si da elasticitate oaselor, cartilajelor, muschilor si vaselor de sange. Totodata, vitamina C ajuta la asimilarea fierului si a potasiului, care previne degradarea vitaminei E si a unor vitamine din complexul B, care sustine procesele de asimilatie si de eliminare.
Asa cum am mai spus, organismul nostru nu stie sa produca vitamina C, fiind nevoie constant de o sursa exterioara din care sa o primeasca. De asemenea, facand parte din grupa vitaminelor hidrosolubile (solubile in apa), vitamina C se elimina in cantitati mari din organism, fiind necesara in permanenta suplimentarea sa – de unde si carenta de vitamina C, intalnita la foarte multi dintre noi.

Beneficiile vitaminei C

- imbunatateste imunitatea
- imbunatateste capacitatea de aparare a organismului
- mentine nivelul optim de energie in organism
- scade nivelul de anxietate, imbunatatind tonusul psihic
- previne virozele, gripa si racelile
- ajuta la formarea globulelor rosii
- scade riscul formarii cheagurilor de sange
- previne aparitia astmului
- protejeaza importriva diabetului si a bolilor cardiovasculare
- stimuleaza cresterea parului si impiedica caderea acestuia
- imbunatateste structura pielii
- reduce efectul inflamator
- adjuvant in curele de slabire
- reduce efectele substantelor alergenice
- grabeste vindecarea ranilor, inclusiv dupa operatii
- creste eficienta calciul, facand dintii mai puternici si mai sanatosi
- are actiune anticancerigena.

Vitamina C, ca remediu natural

Lupta cu radicalii liberi

Vitamina C face parte din grupa principalilor antioxidanti care combat radicalii liberi (perturba echilibrul celulei), sprijinind celulele din corpul nostru sa se reinnoiasca in permanenta si sa isi pastreze sanatatea. O celula slabita poate fi atacata de miliarde si bilioane de alti radicali liberi care se pot modifica exploziv - o perspectiva deloc imbucuratoare.

Imbunatateste capacitatea de aparare a organismului

Studiile au aratat ca suplimentarea vitaminei C creste productia a nu mai putin de sase tipuri de celule ale sistemului imunitar. Spre exemplu, neutrofilele, celulele care sunt prima linie de aparare in fata infectiilor, devin mai active si mai eficiente. Limfocitele specializate in lupta cu infectiile virale, sunt si ele inmultite si activate de aceasta vitamina minune, in timp ce anticorpii – armele chimice cu care organismul lupta impotriva virusilor, bacteriilor si nu numai – sunt secretati intr-o cantitate mai mare.

Lupta impotriva cancerului

Studii privitoare la actiunea anticancerigena a vitaminei C au demonstrat eficienta ei in prevenirea cancerului la san, cancerului gurii, gatului, esofagului, plamanilor, stomacului, colonului, rectului si prostatei. Responsabile de aceste efecte sunt proprietatile antioxidante ale vitaminei, care protejeaza corpul de radicalii liberi, precum si substantele carcinogene si mutagene, ca de altfel, proprietatile tumorale citotoxice care ridica raspunsul celular si umoral.

Reglator al procentului de fier

Vitamina C elibereaza fierul din peretele intestinului si din splina, transferandu-l in sange, favorizand aprovizionarea cu oxigen a celulelor. Ajuta la asimilarea fierului din alimente in organism (anemie feripriva), unde este folosit la producerea eritrocitelor.  Tot acidul ascorbic regleaza actiunea sistemului imunitar, impiedicand distrugerea eritrocitelor si aparitia anemiei hemolitice.

Ajutor in reactiile alergice

Fie ele la nivelul pielii, aparatului respirator sau digestiv, reactiile alergice pot fi prevenite sau ameliorate cu ajutorul vitaminei C, datorita actiunii sale imunomodulatoare antihistaminice puternice care are proprietatea de a reduce inflamatia, senzatia de usturime si durerea, frisoanele, senzatia de ameteala, etc.

Adjuvant in astm

Bolnavii de astm pot beneficia si ei de proprietatile antialergice si imunostimulente ale vitaminei C. tratamentul cu vitamina C, dublat de o alimentatie cu fructe si legume bogate in acest nutrient (mai ales varza rosie, mere cu coaja, lamai, macese) rareste intensitatea si frecventa crizelor de astm, crescand rezistenta la efort, toleranta la stres, alergeni si frig.

Mentine febra in parametri acceptabili

Administrarea zilnica a vitaminei C ajuta organismul si mai ales sistemul cardiovascular sa faca fata cu succes acceselor de febra. La fel ca si accesele de frbra, vitamina C activeaza sistemul imunitar, cele doua actionand sinergic in cazul infectiilor si al afectiunilor tumorale. Atat timp cat febra este sub 38,5 grade Celsius, putem prefera o doza de vitamina C in locul aspirinei sau altor febrifuge.

Adjuvant in ateroscleroza, hipertensiune

Luata zilnic, vitamina C previne oxidarea colesterolului pe artere, producand o usoara vasodilatatie si stopand evolutia bolii spre complicatii precum ischemia cardiaca sau ateroscleroza. Totodata, stabilizeaza valorile tensiunii arteriale, prevenind aparitia puseelor de hipertensiune.

Alimentele bogate in vitamina C

Cele mai bogate fructe in vitamina C sunt fructele de padure, lamaile, portocalele, grapefruit-ul, merele, capsunile, strugurii, ananasul, kiwi, catina, macesele. Dintre legume si zarzavaturi, cantitatile cele mai insemnate de vitamina C le gasim in cartofi, patrunjelul verde, varza alba, varza rosie (foarte bogata in vitamina C), ardeii (in special cei rosii), tomatele.

Importanta vitaminei C pe timpul iernii

In timpul iernii, sistemul imunitar este mai slabit si nu reactioneaza asa cum ar trebui la germenii infectiosi. In sezonul rece, organismul este mai si susceptibil la virozele gripale,  bronsite, pneumonii sau sinuzite. Vitamina C imbunatateste capacitatea de aparare a organismului si creste rapid imunitatea, indiferent ca este vorba de prevenirea racelilor sau a altor infectii deja instalate.
In sezonul rece, consumul de carne este la mare cinste. Desi aceasta este bogata in fier, multi sufera de anemie. Motivul? Fierul este asimilat doar in prezenta unor vitamine, printre care si vitamina C. Aceasta contribuie la asimilarea fierului din alimente in organism, unde va fi folosit la fabricarea globulelor rosii, cunoscute si sub denumirea de eritrocite.
Frigul si vantul din timpul iernii afecteaza pielea. Vitamina C este un nutrient necesar in sezonu rece, deoarece sinteza colagenului este dependenta de prezenta acidului ascorbic si siliciului organic. Vitamina C imbunatateste aspectul si starea de sanatate a pielii, unghiilor si parului in sezonul rece.
Zilele mohorate de iarna nu ne dau o stare psihica prea buna. Vitamina C este responsabila de starile de calm, de relaxare, precum si de aparitia starii de somn. Ea participa la sinteza noradrenalinei, o substanta care ne da senzatia de dynamism si trezire, de vioiciune.

Doza zilnica recomandata de vitamina C

Necesarul zilnic de vitamina C variaza in functie de varsta, greutate, contextul unor epidemii, rani, boli ori alte cazuri speciale.
- Sugari de la 0 la 6 luni: 40 mg/zi
- Sugari intre 7 si 12 luni: 50 mg/zi
- Copii mici, intre 1 si 3 ani: 15 mg/zi
- Copii intre 4 si 8 ani: 25 mg/zi
- Copii intre 9 si 13 ani: 45 mg/zi
- Baietii de la 14 la 18 ani: 75 mg/zi
- Barbatii de peste 19 ani: 90 mg/zi
- Fetele de la 14 la 18 ani: 65 mg/zi
- Femeile peste 19 ani: 75 mg/zi
- Femeile insarcinate sub 18 ani: 80 mg/zi
- Femeile insarcinate cu varsta peste 19 ani: 85 mg/zi
- Femeile care alapteaza, cu varsta sub 18 ani: 115 mg/zi
- Femeile care alapteaza, cu varsta peste 19 ani: 120 mg/zi.

Precautii si contraindicatii

Vitamina C este lipsita de toxicitate, eventualul surplus eliminandu-se prin urina intr-un interval de 24 de ore. Foarte rar, pot aparea eruptii pe piele. La copii, trebuie evitata supradozarea, ei avand un sistem digestiv mai sensibil.
 
 

Categorii

Suport clienti Luni-Vineri: 09:00-17:00

0745537277 office@energena.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!