Ce este acidul folic

Ce este acidul folic
Acidul folic  (vitamina B9) face parte din categoria vitaminelor B si este necesar pentru productia de celule rosii in sange, insa nu numai. Important de mentionat este faptul ca acidul folic este o substanta de sinteza, inexistenta in natura, introdus in alimente si in medicamente, iar vitamina B9 este  o denumire generica pentru compusii naturali ai acidului folic, cunoscuti sub denumirea de ‘’folati’’ (de la latinescul ‘’folium’’, care inseamna frunza).
Astfel spus, acidul folic este forma sintetica a vitaminei B9. Acesta nu este prezent in mod natural in alimente, ci sub forma de supliment alimentar. Folatul este forma naturala a vitaminei B9 si se regaseste in mod natural in alimente.
Cuprins
· Acidul folic - ce este, rol, beneficii
· Cauze si simptome ale deficitului de acid folic
· Importanta acidului folic in sarcina
· Cantitatea necesara de acid folic
· Precautii si contraindicatii ale acidului folic

Acidul folic - ce este, rol, beneficii

Acidul folic se incadreaza in randul vitaminelor hidrosolubile din grupul B. Este o vitamina care trebuie transformata la nivel hepatic in acid dihidrofolic, fiind ulterior folosita in organism. Organismul nostru nu poate sintetiza folatul (echivalentul natural al acidului folic).
Acesta este si motivul pentru care este necesar ca dieta noastra zilnica sa cuprinda aceasta vitamina. Odata ajuns in organism, acidul folic este transformat in vitamina B9 pentru a putea fi asimilat si pentru a putea participa la buna functionare a organismului.
Beneficiile acidului folic pentru organism
Organismul uman are nevoie de acidul folic pentru:
· Protectie  impotriva cancerului
Aceasta vitamina are capacitatea de a preveni aparitia cancerului (pulmonar, esofagian, gastric, pancreatic, de colon, cervical uterin) in prezenta unei afectari minore a ADN-ului, intrucat fragmentele nou - sintetizate pot inlocui zonele afectate.
· Sustinerea sistemului imunitar
Deficitul de acid folic slabeste sistemul imunitar si favorizeaza aparitia anemiei megaloblastice, urmata de manifestari precum: dispnee, tulburari de ritm cardiac (palpitatii, tahicardie), tulburari de tranzit intestinal (diaree, constipatie), anorexie, astenie, paloare, tulburari de memories i chiar probleme neurologice. Administrarea constanta a acestei vitamine creste rezistenta organismului in fata infectiilor.
· Prevenirea bolilor cardiace
Impreuna cu vitaminele B6 si B12, acidul folic tine sub control nivelurile ridicate de homocisteina din sange, care ar putea creste riscul de aparitie a bolilor inimii si ale vaselor de sange (boli cardiovasculare). Suplimentarea cu acid folic reduce nivelurile de homocisteina, imbunatatind functia vasculara la pacientii cu boala coronariana.
· Tratarea depresiei
Acidul folic regleaza activitatea sistemului nervos, avand un puternic efect calmant si stimuland unele procese cognitive, precum: gandirea, creativitatea, atentia. S-a demonstrat ca efectul de stimulare asupra receptorilor serotoninergici din creier imbunatateste reactivitatea selectiva a inhibitorilor recaptarii serotoninei (SSRI) in cazul pacientilor depresivi.
· Dezvoltarea si functionarea normala a creierului
La persoanele varstnice, epileptice si cu tulburari psihiatrice, un nivel scazut de acid folic este corelat cu simptomele declinului cognitiv. Totodata, este asociat cu degenerarea cortexului cerebral, acea regiune a creierului care coordoneaza invatarea si memoria. Persoanele  care se confrunta cu episoade depresive sau anxietate, precum si celor care sunt supuse unui stres puternic sau sufera de oboseala cronica sunt sfatuite sa urmeze cure cu acid folic.
· Sanatatea osoasa
Deficient de acid folic scade densitatea mineral osoasa si creste riscul de fractura osoasa. Epuizarea folatului favorizeaza activarea functiei de esorbtie osoasa (pierderea de os). O enzima care ajuta la conservarea densitatii osoase este sinteza de oxid de azot, care stimuleaza formarea osoasa si previne piederea osoasa. Folatul actioneaza ca un cofactor pentru aceasta enzima, sustinand activitatea oxidului nitric in celulele osoase, ceea ce duce la mentinerea densitatii osoase.

Cauze si simptome ale deficitului de acid folic
Aportul nutritional scazut, absorbtia deficitara in unele afectiuni, cresterea necesarului de acid folic (in sarcina, lactatie, la copiii in perioada de crestere) sau administrarea unor medicamente sunt cauze ale deficitului de acid folic.
Deficitul de acid folic se maifesta prin anemie megaloblastica, cu urmatoarele simptome:
- dispnee;
- tulburari de ritm cardiac (palpitatii, tahicardie);
- tulburari de tranzit intestinal (diaree, constipatie);
- anorexie;
- astenie;
- paloare;
- tulburari de memorie;
- respiratie sacadata;
- alergii;
- stari depresive.
In cazul sarcinii, deficitul acestei vitamine este asociat cu:
- malformatii congenitale fetale (defecte de tub neural: spina bifida si hidrocefalie);
- nastere prematura;
- greutate mica la nastere;
- avort;
- preeclampsie.

Importanta acidului folic in sarcina
Acidul folic sprijina dezvoltarea fetala sanatoasa si sarcina. Folatul joaca un rol extrem de important in cresterea celulelor in timpul fazei embrionare a dezvoltarii fetale. Un nivel scazut de acid folic in timpul sarcinii poate duce la de anomalii fetale, precum defectele de tub neural (spina bifida si anencefalia).
Studiile au aratat ca femeile care iau acid folic inainte de conceptie au redus cu pana la 50-60% riscul de defecte ale tubului neural. Administrarea acidului folic poate prelungi varsta medie de sarcina, crescand greutatea fatului la nastere si reducand rata de nastere prematura la femeile insarcinate.
Tubul neural este regiunea care devine creierul si maduva spinarii la copilul in curs de dezvoltare. El se formeaza si se inchide in primele 4 - 6 saptamani de sarcina. Atunci cand tubul neural nu se inchide complet in primele saptamani de sarcina, se pot produce multiple dizabilitati, cum ar fi pierderea controlului vezicii urinare si a intestinului, si paralizia picioarelor, iar in unele cazuri, efectele fi mai severe. Acest lucru poate duce la defecte ale coloanei vertebrale, ale creierului si ale craniului, si implicit, deces sau invaliditate pe tot parcursul vietii. Cele mai comune forme de defecte de tub neural sunt:
- Spina bifida (in cazul in care coloana vertebrala nu se inchide);
- Anencefalia (atunci cand o parte a creierului si a craniului lipsesc).
Pana la 70% dintre toate defectele de tub neural pot fi prevenite daca, inainte de conceptie, femeile care intentioneaza sa devina mame beneficiaza de 400 μg de acid folic.

Cantitatea necesara de acid folic

Dozele zilnice recomandate de acid folic, sub forma de supliment alimentar, sunt urmatoarele:
· Copii 60 – 200 µg (doza de acid folic va fi luata la recomandarea medicului pediatru)
· Femei gravide 600 µg
· Femei care alapteaza 500 µg
· Femei 400 µg
· Barbati 400 µg
Folatii, forma naturala de vitamina B, pot fi gasiti in alimente precum:
- frunzele verzi comestibile: spanacul, salata verde, urzicile, stevia;
- legume, mai ales broccoli, varza de Bruxelles, sparanghelul;
- ouale de gaina (indeosebi galbenusul);
- leguminoase: fasolea, lintea, nautul;
- fructe, in special cele exotice: portocalele (inclusiv sucul), bananele, avocado, mango.
- drojdia de bere (extract standardizat) este campioana absoluta.

Precautii si contraindicatii ale acidului folic
Suplimentele cu acid folic vor fi luate numai la indicatia medicului. Supradozarea cu acid folic poate determina aparitia carentei de vitamina B 12, precum si aparitia atacurilor de apoplexie la epileptici.
Persoanele cu diabet de tip II, artrita reumatoida, lupus, boala Celiaca sau boala inflamatorie intestinala, cele predispose la alergii trebuie sa ceara sfatul specialistului inainte de administrare. Supradoza de acid folic poate duce la greata si flatulenta, tulburari ale somnului, confuzie mentala ori manifestari gastrointestinale, reactii alergice.

 

Categorii

Suport clienti Luni-Vineri: 09:00-17:00

0745537277 office@energena.ro
close

Comparare

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

close

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!